Boekrecensie: Van tuingeluk en -ongemak, Henriëtte van Eys

Zoals de titel van dit tuinboek al aangeeft is het niet alleen een lofzang over tuinieren, maar geeft de schrijfster ook eerlijk aan welke ongemakken er kunnen zijn. Gelukkig geeft zij in het boek ook aan wat daar tegen te doen is. Zo hoeven het niet uw tuinongemakken te worden.

De schrijfster; Henriëtte van Eys, is zoals de meeste tuiniers, niet vakmatig met groen bezig. Henriëtte schrijft over hoe zij op de leeftijd van zes of zeven jaar een stukje tuin tot haar beschikking kreeg in de ouderlijke tuin. Net als veel succesvolle tuiniers komt het zaadje wat op jonge leeftijd gezaaid is ooit tot volle bloei, bij de een kan dat al vroeg zijn maar er zijn genoeg laatbloeiers onder ons. Henriëtte is ook een redelijke laatbloeier, al moet er natuurlijk wel de gelegenheid zijn om bij de woning over een tuin te beschikken. Haar eerste tuin was een volkstuin, maar de tweede tuin was voor haar “een echte tuin”. Deze tuin van 750 m2 kreeg van haar een thema; druiven en wijn. Misschien ook wel omdat de tuin geheel op het zuiden lag … en waarschijnlijk graag een goed glas wijn drinkt.

Over de auteur:

Ir. Henriëtte van Eys is van beroep stedenbouwkundige. Zij heeft 20 jaar een eigen adviesbureau geleid; Buro voor ruimtelijke vormgeving van Eys. Eerst in Delft , later in Arnhem. Sinds haar pensioen houdt zij zich onder meer bezig met tuinieren en had al een tijdje het plan daar een luchtig boek over te schrijven. Van tuingeluk en -ongemak is daarvan het resultaat.

Van tuingeluk en -ongemak is een prettig lezend boek, met voor eenieder begrijpelijke tuintermen. Het vereenvoudigen van de werkzaamheden in de tuin is een duidelijke leidraad, een prettige leeftuin zonder gif met vlinders, bijen, kikkers, egels etc. Er wordt ook uitvoerig beschreven hoe kippen helpen tuinieren en gewoon leuk zijn om te houden. Al was je eerst niet zo in voor kippen, met het enthousiasme van Henriëtte kom je na het lezen met 5 kippen thuis.

Tuinieren kan ook ongemakken met zich meebrengen en dan vooral lichamelijke, zoals pijn aan rug, knieën en handen. De schrijfster geeft aan hoe zijzelf met deze problemen omging en er oplossingen voor vond. Om ook zittend in de tuin te kunnen genieten geeft het boek een werkwijze aan waarbij met een basisbeplanting van vaste planten, heesters, aangevuld met bloembollen en kortlevende zaailingen op een overzichtelijke en eenvoudiger manier kan worden getuinierd. De planten die zij hiervoor koos worden spontaan beschreven, met de Nederlandse en de Latijnse benaming.

Foto door Asad Nazir op Pexels.com

Ook durft zij het aan om over de tijdelijkheid en vergankelijkheid van een tuin te schrijven, bij de meeste tuiniers hangt dit als het ware als een weemoedige gedachte achter in ons hoofd. Eens komt de tijd dat de tuin en zijn tuinier afscheid moeten nemen van elkaar… Of zoals Ineke Greve het in een gesprek met TuinenStruinen aangaf; “aan elk feestje komt een einde“.

Gelukkig worden van uw tuin, hard maar heerlijk werken daarin en toch kunnen genieten op een tuinstoel met een glas wijn in de hand dat is wat de schrijfster ook voor u inzichtelijk wil maken door dit boek.

Van tuingeluk en -ongemak geschreven door Henriëtte van Eys, is een makkelijk en herkenbaar verhaal over haar ervaringen in de tuin. Voor beginnende tuiniers is het een handig en overzichtelijke handleiding verrijkt met gegevens over beplantingen, ziektes en plagen, en hoe dieren naar de tuin te lokken, en zo de biodiversiteit te vergroten. Leuk om te lezen en handig als gids bij het tuinieren.

Van tuingeluk en -ongemak is een aanrader. Het boek leest prettig en dat is de prijs van het boek ook.

Van tuingeluk en -ongemak

Anoda publishing

De tuingids is rijk geïllustreerd met 60 zwart-wit tekeningen.

€ 14,95
Zwart-wit binnenwerk
Hardcover omslag in kleur
158 pagina’s, formaat 13 x 18,5 cm
ISBN 978-94-91899-27-0

Verkrijgbaar bij de boekhandel en via DEZE link

Meest recente berichten

By Oudolf: Oudolf Garden Detroit

Waar je ook kijkt op de website van dit project, nergens is een andere naam te vinden, dus dan heet het echt Oudolf Garden Detroit. Dat is toch eigenlijk het summum in de tuinarchitectuur, de tuin die je hebt ontworpen, waar ook enkele uitdagingen in waren, draagt jouw naam. Normaliter moet er een tuin of […]

Cotoneaster, kampioen luchtvervuiling opvangen

Wetenschappers van het Britse Royal Horticultural Society (RHS) doen constant onderzoek naar een groot aantal zaken van tuinen en tuinieren tot de klimaatproblematiek en hoe planten ingezet kunnen worden om ons welbehagen te vergroten. Bij dit onderzoek werden een aantal struiken of heesters onderzocht naar hun eigenschappen om de lucht te zuiveren bij vervuilde lucht […]

By Oudolf, Bury Court Gardens

Deze tuin was in 1996 de eerste opdracht van Piet Oudolf in Engeland. De meeste Britten hadden in de jaren negentig wel over Oudolf gehoord maar waren in de veronderstelling dat hij een plantenkweker was die veel nieuwe soorten op de markt bracht, en als bijzaak ook nog wat tuinen ontwierp. Het omgekeerde was waar, […]

Laden…

Er is iets fout gegaan. Vernieuw de pagina en/of probeer het opnieuw.