Dan pearson, De Wildste van allemaal!

In de serie GO WILD! en TuinenStruinen Profiel kwamen eerder al tuinkunstenaars als Ton ter Linden en Piet Oudolf langs. Hun tuinontwerpen zijn ieder op hun eigen manier baanbrekend. Wat zij met elkaar gemeen hebben is dat hun ontwerpen van tuinen en/of beplantingen zijn gebaseerd op de natuur. Een tuin- en landschapsontwerper waarbij de natuur een zeer grote invloed heeft op zijn werk is de Brit Dan Pearson.

Dan Pearson

Over Dan Pearson

Zijn werk wordt gekenmerkt door een aangeboren gevoeligheid voor plaats, een intuïtieve en luchtige benadering van design, gedurfde en schilderkunstige naturalistische beplanting en diepgewortelde plantenkennis.

Dan Pearson is nog maar net 6 jaar als hij zijn vader helpt bij het aanleggen van een vijver bestemd voor waterlelies. Twee jaar verder neemt hij de taak op zich om de planten in de kas van zijn buren, die door hun hoge leeftijd er minder goed toe in staat zijn, te gaan verzorgen. Dan Pearson is 17 jaar als hij wordt toegelaten op de tuinbouwopleiding van de Royal Horticulture Society in (de bekende tuin) Wisley.

Er volgt nog een mooie aanstelling als Pearson, op 25-jarige leeftijd, wordt benoemd tot binnenhuis- en tuinontwerper van de Conran Shop op Fulham Road in Londen, destijds in de voorhoede van de Britse interieurs. Binnen een jaar had hij zijn eigen studio geopend.

In de loop der jaren heeft Pearson vijf tuinboeken geschreven, een tuindocumentaireserie voor de BBC geschreven, was tuincolumnist bij The Telegraph en The Observer en heeft landschappen gemaakt voor de modeontwerper Paul Smith en de voormalige Apple Chief Design Officer Jony Ive. Nu 55, is hij een van de beroemdste figuren in de tuinenwereld van het Verenigd Koninkrijk, een land waar tuinontwerpers een enorme aanhang hebben. Maar ook tot ver buiten de Britse eilanden is hij bekend.

Je kunt een kunstenaar pas echt goed leren kennen als je zijn werk ziet en weet te doorgronden of begrijpen. Hieronder kunt u nog een aantal van zijn werken bekijken en er over lezen.

De Hillside tuin en bloemenweide bij het hus van Pearson en Huw Morgan. Foto; Alexis Armanel

Hillside Garden in Somerset, Engeland

De buitenkeuken met een collectie David Austin Rozen.

Dan Pearson maakt voor zijn ontwerpstudio (Dan Pearson Studio) veel en lange reizen. Hoewel hij dus vaak van huis is hebben de heren in 2010 10 hectare grond met huis gekocht als een soort plek om naar toe te vluchten als het maar even kan. Oorspronkelijk is het huis een schaapsherders-cottage. Het landschap rondom het huis is door Dan en Huw zo veel mogelijk hersteld als typisch Engels landschap, zoals het in oorsprong er uit moet hebben gezien. De bloemenweide en een bos met stromende beekjes geven, volgens Dan Pearson, het landschap een ‘Sense of Place’.

Huw en Dan in hun tuin Hillside

The Old Rectory Garden, Gloucestershire:

Deze tuin van een halve hectare ligt in een klein dorp in de Engelse streek Cotswolds. Toen de rectory een restauratie achter de rug had werd de Dan Pearson Studio gevraagd om een geheel nieuwe tuin te ontwerpen. De tuin kreeg een aantal ruimtes die fris en modern aanvoelen, een aantal goede aspecten van de vorige tuin zijn kenmerkend. De tuinkamers of ruimtes hebben ieder hun eigen stemming (Mood).

Fragment van de Old Rectory Garden

Hoge stenen muren en eenvoudige diamantgeslepen bestrating creëren een formele, contemplatieve ruimte in de grachttuin, die zich uitstrekt buiten het huis. Weelderige beplanting rond de herstelde watertuin verzacht de lijnen van de nieuwe stenen bestrating, en een nieuw zuidelijk terras beplant met rechtopstaande vaste planten en Buxus biedt een perfecte plek voor aangenaam vermaak op zomeravonden

Foto’s; Screenshots Vimeo

Tokachi Millennium forest in Japan

Wat dieper gelegen in het boslandschap van ‘Hillside’ ligt een moderne, strakke brug over een van de stromende beekjes. Deze plek, met door mos bedekte keien, verschillende soorten varens etc. doet Pearson denken aan zijn grote Japanse opdracht: het Tokachi Millennium Forest. Dit ecologische bospark ligt op het grote noordelijke eiland van Japan. De uitbreiding van maar liefst 240 hectare met verschillende tuinen is ontworpen door Pearson samen met Fumiaki Takano, een Japanse landschapsarchitect. De opdrachtgever is de uitgever van o.a kranten, Mitsushige Hayashi die hiermee zijn ecologische voetafdruk wil compenseren.

De bezoekers (meestal stadsmensen) komen bij het bezoekerscentrum het park binnen. Eerst is daar een omgeving waarin tuinen de boventoon voeren, de gedachte hier is dat de bezoekers op deze manier planten en natuur leren kennen en op een meer ontspannen manier richting het belangrijkste onderdeel van het project lopen. Dit is het boslandschap met een ontzettend rijke bodemflora dat zich herstelt van een lange en slopende periode van ontbossing. In de bloemenweide is een modulaire beplantingsstijl gebruikt, deze modulaire aanpak is iets waar Dan Pearson veel mee werkt. In de bloemenweide zijn veel niet-inheemse soorten gebruikt. Om te voorkomen dat deze planten zich thuis gaan voelen in de Japanse natuur is er een dikke haag met veel mulch aangelegd om de bloemenweide heen om de kans op uitbreken te beperken.

Een gedeelte van Tokachi Millennium Forest van Dan Pearson

Een tuinontwerp in (herhalende) modules

Net als bij andere tuinontwerpers zoals, Oudolf en Ter Linden krijgen de planten in een gemengde beplanting een omschrijving. Zo heeft Piet Oudolf het o.a over structuurplanten en Ton ter Linden gebruikt ook weefplanten. Dan Pearson heeft het over; verschillende structuren, hoog opgaande, kruipende planten, vulplanten en extraatjes, dit zijn onverwachte kleur-of vormelementen.

De modules zou je kunnen zien als bouwstenen, de modules worden herhaald in rijen, elke nieuwe rij begint op een ander punt in de reeks. Gebruik willekeurig genummerde grids telkens bij een nieuwe rij. Elke module bevat 5 á 6 soorten vaste planten, de plantafstand is 30 cm, bij grote soorten is dat 50 cm.

Bij de modules in de bloemenweide van het volgende planten toegepast,

  • Aster divaricatus
  • Cimicifuga racemosa
  • Euphorbia griffithii
  • Rodgersia podophylla
  • Sanquisorba tenuifolia
  • Paeonia

Als een tweede laag volgen nog heesters die boven de vaste planten uitsteken, hun primaire taak is de modules visueel met elkaar te verbinden en voor eenheid zorgen als rotsen in de branding waar alles omheen stroomt.

De studio van Pearson in Londen ligt verscholen achter, hoe kan het ook anders, veel groen. Het team is klein maar hecht.